25/03/2013

Varför jag kallar mig själv bög?

Med en alkoholfri öl på bordet, ett kexchokladkex bredvid i soffan och en oerhört gosig katt på andra sidan så är det dags. Varför kallar jag mig själv bög när jag så uppenbarligen inte är det?

Egentligen skulle jag vilja svara: vet inte. Men jag vet ju. Att svara att jag inte vet är lathet. Lite som att beroende på vem som frågar om min sexuella läggning, så svarar jag faktiskt olika beroende på vem det är. Inte för att jag inte vet själv, utan för att jag ibland inte orkar förklara.

Jag kanske ska börja med att komma ut..

Jag är bög, men jag gillar människor.

Queer, tänker du.
Bi, tänker en annan.
Bestäm dig, tycker någon annan.

Ja, min sexuella identitet är queer, men det är inte den definition jag gärna vill använda. Nog för att jag gillar queer och tycker att det är fantastiskt. Men min definition av queer är inte detsamma som någon annans och således blir det inte samma.

Bi. Nej, verkligen inte. Bi betyder två. Alltså bisexuell = förmågan att bli kär i/attraherad av/tänd på både män och kvinnor. Nej, nej, nej och åter nej. Om jag hade trott på att det bara finns två kön, då hade jag kanske kunnat överväga att se mig själv som bi, men eftersom jag nu  tror att det finns mer än två kön, så stämmer inte det överens. Det är nu någon smart jäkel tänker: pansexuell. Förmågan att bli kär i/attraherad av/tända på alla. Nej, Jag har övervägt detta flera gånger och kommit fram till att så verkligen inte är fallet.

Bestämma mig? Jo men jag är snart 32 och har ingen aning om vem jag är, vad jag vill eller vad jag gillar?

 Nej men seriöst.. Det tog mig 30 år att hitta en definition som jag känner mig hemma i och det är:
Bög, men gillar människor.

Så varför använder jag ordet bög om mig själv, när jag uppenbarligen inte är det?
Jag använder mig av ordet bög, för att det är där jag känner mig hemma. Jag känner mig hemma i bögkulturen, jag känner mig bekväm i ordet bög och jag känner mig hemma i ordet bög.

Bög är ett ord som används för att beskriva en homosexuell person (oftast man).
Homosexuell man är en person som gillar killar.

Alltså, bög är en person(oftast man) som gillar killar.
Inte en person som bara gillar killar.



Fast samtidigt tycker jag att en inte ska behöva definera sig..








4 comments:

  1. Jag visste faktiskt inte att det fanns ett uttryck som heter "pansexuell". Nu har jag läst på lite och ett citat löd:
    "Den bisexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på tjej eller kille.
    Den pansexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på människa."

    Jag förstår vad som menas med skillnaden mellan bi och pan. Men när vi ändå pratar definitioner och vad som betyder vad: för mig har alltid skillnaden mellan hetero och bi varit att hetero begränsar sig till ett kön och tänker "Jag är kille jag gillar tjejer". Medan den som är bi tänker "Jag gillar människor".

    Men allt beror ju på vad man har i bagaget och alla är fria att definiera sig som man vill. Eller även icke-definiera sig! :D (och så länge man inte definierar sig efter normen så kommer man få frågor I guess... :P)

    Puss!

    ReplyDelete
  2. Du är lite dubbel, du säger att en inte ska behöva definiera sig. Sedan tokdefinierar du dig själv, räknar upp en massa definitioner som du inte vill ha tills du kommer fram till en definition som passar. Nej jag tycker verkligen inte en behöver en definition :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, jag tycker inte att en ska behöva definera sig. Men om jag vill slippa förklara mig hela tiden, så underlättar det.
      Därför har jag också hittat en definition som jag känner mig hemma i, även om det är en defintion som inte är riktigt som alla andras..

      Delete