20/01/2013

White Lady

Do-day. Idag var alltså dagen för inlämning av första veckonovellen. Jag berättade ju tidigare i veckan om det som jag och Anna gör. Med tema och novellskrivning. Jag fick alltså temat: White Lady. Jag skrev ihop en novell på cirka 40 minuter medan jag fikade med en kompis idag. Osocialt och oplanerat tänker ni. Jag tänker att det alltid blir bäst under press. Iallafall oftast och för mig. Den novell jag lämnade till Anna var alltså ett första utkast och helt oarbetad. Jag själv är väldigt nöjd med detta utkast och det fick också mig att skriva på ett sätt som jag inte brukar. Ni får dömma själva. Här kommer novellen.


White Lady


Spegelbilden berättade alltid sanningen för mig. Spegelbilden sa allt. Jag såg skuggorna reflekteras från mitt böljade blonda hår. De naturliga lockarna föll över mina axlar när jag släppte ner det från hästsvansen. Min vita hy blänkte till i skenet från spotlighten som var välplacerad i högra hörnet av spegeln. Med puderborsten i högsta hugg svepte jag bort blänket och lät min vita hud bli ännu vitare. Bysten var upptryckt så högt det bara gick och klyftan lika djup som Grand Canyon.

Den gröna klänningen täckte precis bröstvårtorna och var fasttejpad med dubbelhäftande tejp, för att inte glida ner när jag dansade. Klänningen slutade precis under rumpan, som jag tränat extra mycket det senaste året. Hård som sten är den och du kan lätt få en femkrona att studsa minst två gånger i rad på den. Det gröna underverk jag hade på mig, dagen till ära, var handsydd speciellt till mig och om jag tog ett djupt andetag, skrek sömmarna högljutt nej. Mina solariebruna ben täcktes från mina knän och neråt av ett par vita pumps med en klack på 15 centimeter. Jag hade äntligen lärt mig att inte vingla när jag gick med klackarna och att gå ner i split hade varit en utmaning som hette duga.

Att klistra fast ögonfransarna tog numer inte längre tid än att kleta på lite läppstift, men gjorde med sådan finess att jag skulle kunna vara sminkös. Jag lät eyelinern smeka mina ögon och lät linjen sluta en bit utanför ögat, för effektens skull. Jag målade ögonfransarna ännu svartare och penslade på en havsgrön ögonskugga, som var som gjord för att matcha min kreation till klänning. Med en sista touch av rouge innan jag la på ett sista, tjockt lager av blodrött läppstift kände jag mig nöjd.

Jag ställde mig i mitten av rummet, efter att ha riktat om spotlighten, och medan jag bländades av ljuset lät jag spegeln säga sitt.

- Spegel, spegel på väggen där. Säg vem som vackrast i landet är.

Jag öppnade ögonen och stirrade in i min spegelbilds ögon. Det var jag. Jag var den vackraste i landet. I världen. Hela jag var perfekt. Jag tog den glittergröna sjalen från stolen jag suttit på och knöt sjalen runt halsen. Sådär. Perfektion.

Klumpen i magen hade jag glömt bort under tiden som jag sminkade mig. Nu var den tillbaka. Jag var så nervös att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Jag kunde lika gärna gå hem. Det var ingen som skulle applådera mig. De skulle bua ut mig. De skulle kasta sina drinkar på mig. Ölflaskor. Shotglas. Nej. Det går jag inte med på.

Jag skulle precis ta på mig min kappa när klubbägaren knackade på dörren. Hörru, är du redo? Skrek han från andra sidan logedörren. Du ska in om fem minuter.

Jag kände hur rösten svek mig, men fick fram ett svagt ja och hoppades på att klubbägaren skulle gå så att jag kunde gå. Gå härifrån. Byta namn. Byta land. Bli en annan person och aldrig sätta min fot i den här världen igen. Tydligen var det inte min lyckodag. Nyckeln sattes i låset och han kom in. Du är verkligen snygg sa han medan han synade mig från topp till tå. Han skulle nog få nackspärr snart, då min byst var högre upp än han var lång. Han såg mig aldrig i ögonen utan fäste blicken på min upptryckta byst och slickade sig om läpparna.

- De väntar på dig där ute. De längtar efter dig, berättade han med en röst som skrek kåthet.
- Okej, svarade jag. Ge mig en minut. Jag måste göra mig redo.

Han lämnade logen lika fort som han kommit och jag var ensam med min spegelbild. Jag tog en sista titt. Suckade djupt. You can do it. Nu kör vi.
Jag stängde dörren bakom mig och läste skylten med mitt namn en sista gång.
Dragqueen: White Lady

Copyright: Kim Nygren

No comments:

Post a Comment