17/01/2013

Närhet

Men lite härlig prestationsångest, så här klockan 2 på natten. Det är onekligen spexigt. Har skrivit så mycket de senaste dagarna och nätterna, att jag nu får lite ångest om jag inte kan producera en lika lång eller längre text som dagen innan. Ska jag satsa på kvantitet eller kvalitetet.  De flesta skulle nog säga att kvalitet är bättre än kvantitet. Men samtidigt så kan det ju vara bra att bara få ur sig en massa ord. Ordbajseri även kallat. Vilket i och för sig aldrig har varit min starka sida. Jag vill ju att varje ord ska ha betydelse, och att det inte ska vara en massa ord bara. Fast det har ju sina fördelar också. Kanske inte i en novell, om det inte finns krav på hur kort/lång den måste vara. Men nu var det inte det här jag hade tänkt skriva om idag. Det är lätt att glida in på fel spår ibland...

Tjipp och hej och välkomna till Hajk. Idag ska vi prata om ramar. Men inte vilka ramar som helst, utan kramar!

 Nej, men okej. Kanske inte på det sättet, men det var iallafall en referens till det tv-program som jag var publik på idag. Eller igår blir det ju, fast jag har inte sovit än, så det får bli idag. Nog om det. Så här är det: Jag älskar kramar. Det är nog det absolut bästa jag vet. En bra kram är så mycket. Det är närhet, både fysisk och psykisk närhet, det är kärlek, intimt, vänskapligt, känslomässigt och alldeles, alldeles underbart. Om det är en BRA kram. Men hur är en bra kram då? En bra kram är när båda, (eller fler) använder båda armarna, omfamnar hela personen. Där den som är längre, med fördel lägger armarna runt skulderbladen, och den kortare placerar armarna runt midjan. Sedan beroende på längdskillnaden placerar man kinden mot den andres kind, eller mot bröstkorg/huvud. Man bör alltså stå omslingrade. Jag tror att människor överlag tycker om att kramas, men att man egentligen inte riktigt vågar, för man vet ju inte om den andra personen vill/tycker om att kramas. Jag önskar att jag visste, för jag vill oftast kramas mer än jag gör. Jag vågar själv inte alltid ta steget till den där riktiga kramen. För jag känner kanske inte personen så bra, eller så vet jag bara inte hur den ställer sig till att kramas.
Detta kan leda till lite smått pinsamma situationer då båda två vill kramas, men eftersom man är lite osynkade så börjar den ena gå in i en kramposition och den andra i någonslags handslagshälsning. Då båda två mitt i det här, upptäcker hur den andre har reagerat så byter båda, och således så blir det en handslagskram. Det vill säga, när man skakar hand och dunkar den andra lite lätt i ryggen. Rykten säger att man ska dunka tre (3) gånger i den andres rygg för att det ska betyda: I'm not gay. Om detta är sant eller inte, vet jag ingenting om. Jag kan dock tycka att det är en väldigt töntig regel och brukar således varken dunka en, två eller tre gånger, utan placerar bara armen där, som om det var en riktig kram, fast då med bara en arm. Min tanke är att jag själv, ska gå in i en hälsning, som om jag ska kramas, och sen helt enkelt hoppas på att den andra personen också vill det. och på detta sätt, öka antalet kramar, iallafall som jag får.

I dagens läge, så har jag tyvärr inte träffat på allt för många människor, som faktiskt kan kramas. Sådär på riktigt. Det jag vet, är att när jag får krama på dessa fantastiska människor, så blir det en annan närhet än vid halvkramarna. Vilket resulterar i att jag nog längtar lite mer till dessa kramar, än till andra kramar. Kvantitet och kvalitet. Igen.

Om man har ont om personer i sin närhet, så kan djur hjälpa till på traven. Iallafall för att få någonslags närhet. Jag vet att det inte på långa vägar är samma sak. Men det är bättre än ingenting. Fördelen med ett djur, exempelvis en katt, då jag själv är ägare till en, så kan de känna av om man känner sig ensam och då komma och lägga sig, nära och gosa in sig. Vilket min katt är väldigt bra på. När jag behöver en kram, vilket händer lite då och då, så hoppar han upp och lägger sig nära och spinner, så som bara en kärleksfull katt kan.

Kontentan av mitt ordbajseri idag är iallafall som följer:

Kramas mera. En kram kan betyda så mycket mer än vad du tror. Kramas på riktigt. Kramas när du menar det.

//K

No comments:

Post a Comment