17/02/2013

Veckans tema-novell: Presenten

Jag vaknade med ett ryck och satte mig upp i sängen. Doften av nybryggt kaffe omringade mig och slamret från köket förstörde den överraskning som väntade. Jag var aningen bakfull och behövde onekligen tömma blåsan snarast. Frågan var om jag skulle hinna, innan överraskningen. Jag kastade av mig täcket och smög försiktigt upp. Det gamla golvet brukade knirra och knarra något fruktansvärt, men med mina arton år så hade jag lärt mig var de svaga punkterna fanns. Jag öppnade dörren försiktigt och lyssnade på ljuden ifrån köket. Kaffet var tydligen inte färdigt, för det var det de väntade på. Jag tassade över hallgolvet och in på toaletten och lyckades smyga tillbaks till mitt rum innan jag hörde mina föräldrars tysta steg uppför den gamla trappan. Mina två yngre bröder var kanske inte lika tysta när de rusade upp för trappan, men jag hann kasta mig i sängen och dra täcket över huvudet innan dörren gnällde av att den öppnades alldeles för sakta. Med morgontrötta röster började min familj sjunga på ”ja, må han leva” och där och då är det väldigt uppenbart att vi inte tillhör Wahlgren-familjen, för ingen i min familj kan ta en ton rätt. Jag försökte vakna som om jag hade sovit när de kom in i rummet och vände mig sakta om och gnuggade sömnen ur ögonen och såg överraskad ut. Min småbröder kastade sig upp i sängen och bokstavligen hoppade på mig för att jag skulle vakna. Jag brottade ner dom och kramade om dom medan dom skrek grattis och våra föräldrar stod och skrattade åt oss. Mina småbröder var två söta tvillingar med blont hår och blåa ögonen och var det bästa i mina föräldrars liv. Det låter kanske hårt, och det var inget som mina föräldrar brukade säga till varken mig eller någon annan, men jag hade förstått. De hade försökt få barn i så många år och hade till slut gett upp och adopterat mig från Colombia. Kontrasten mellan mig och mina bröder var konstant. Dels var jag tretton år äldre och mörkhårig med bruna ögon. Dessutom var jag lätt brun och under sommarmånaderna blev jag ännu brunare, medan mina bröder bara brände sig eller blev röda. Men jag älskade dom lika mycket som dom älskade mig. Att mina föräldrar efter 25 års äktenskap och årtal de försökt skaffa barn faktiskt hade lyckats var nog den största gåva de hade kunnat få, och jag önskade dom inget annat än lycka. De älskade ju inte mig mindre. Det hade visat flera gånger om. Mina bröder avbröt mina tankar genom att skrika att jag måste öppna paketen. Jag log och tog tag i det paket som mina brmöder sträckte fram. Självklart skulle jag öppna deras först. Jag visste vad det var innan jag ens hade öppnat det. Men det är ju lite svårt att slå in en basketboll. Speciellt för två stycken femåringar.



Min pappa sträckte fram ett kuvert till mig samtidigt som han sa grattis och försökte krama om mig som var omringad av mina bröder och en basketboll. Det gick sådär. Jag hoppades att det var pengar i kuvertet eller en bil. Jag hade uppkörning inbokad nästa dag och hade inte önskat mig något annat än en bil. Jag slet upp kuvertet och hade alldeles för höga förhoppningar när jag enbart hittade en bussbiljett i kuvertet. På biljetten stod det en tid och buss, även vilken hållplats jag skulle gå av på. Jag försökte att inte se allt för besviken ut när jag tittade frågande på mina föräldrar. De förklarade att min present fanns någon annanstans och att jag var tvungen att åka dit för att få den. Jag tittade på biljetten, tiden och insåg att bussen skulle gå om en kvart. Jag hoppade upp ur sängen och halvskrek till dom att dom kanske kunde valt en mer passande tid. Mina föräldrar bara satt och skrattade medan jag kastade på mig gårdagens kläder. Svarta slimmade jeans och en jeansskjorta som var öppen över mitt vita tajta linne. Med tre trappsteg i taget var jag nere på bottenvåningen på ett par sekunder och hoppade i skorna. Eftersom det var sommar så behövde jag ingen jacka, vilket gjorde att jag nu hade tio minuter på mig tills bussen skulle avgå. Otur att busshållsplatsen var nio minuter bort. Precis när jag la handen på dörrhandtaget, så ropade min pappa efter mig och kom nerspringandes i trappan med bussbiljetten i högsta hugg. Du kanske behöver den här sa han retsamt när han räckte över den till mig. Jag slet den ur hans hand och sprang ut. Tack ropade jag när jag hoppade över staketet och sprang mot hållplatsen. Jag hoppade på bussen samtidigt som dörrarna stängdes och jag vräkte mig ner på ett ensamt dubbelsäte och pustade ut efter den två kilometer långa språngmarchen. Efter ett par hållplatser hade min andning börjat närma sig det normala och jag insåg att jag inte hade en aning om var jag skulle gå av. Jag tittade på biljetten och hoppades att vi inte hade åkt förbi än. Två hållplatser senare ropade högtalarrösten ut rätt hållplats och jag tryckte på stoppknappen.



När bussen hade åkt iväg och jag stod på hållplatsen som ett fån och inte hade en aning om var jag skulle gå, så såg jag ett stort klistermärke på stolpen. ”Grattis på födelsedagen gubben. Om du fortsätter att gå i den riktning du står nu och svänger höger i nästa korsing och går 100m efter det. Så har du din present där”



Jag joggade mig framåt och svängde höger i korsningen. Hundra meter senare stod jag på en fullsmockad parkering. Jag började gå mellan bilarna och hoppades hitta något som sa vart jag skulle gå när mina småbröder helt plötsligt hoppade fram bakom en bil och skrek: Överraskning.

En helt ny volvo s40 i silverturkos. Bilnycklarna satt i tändningslåset och min pappa satte fast övningskörningsskylten. Mamma sa: Låt oss ta en födelsedagstur. Jag tvekade inte en sekund utan hoppade lyckligt in i bilen och vred om nyckeln.

No comments:

Post a Comment